Branding

Sælg din værdi med online branding

Jeg gætter på, at du med din virksomhed allerede befinder dig på en række online platforme. Måske Instagram, Facebook eller LinkedIn? Måske har du udgivet første sæson af en podcast, eller et par videoer på YouTube? Som minimum vil jeg tro du har en hjemmeside — men hvad er formålet?

“At skabe salg, da!” Tænker du måske…

Fair nok. Men hvor mange salg? Hvem skal købe dit produkt? Og hvorfor skal de købe dit produkt?

Og inden du kommer så langt… Hvad skal dine kunder kende dig for? Hvilken værdi køber kunderne ind på?

Hvornår er det din virksomhed, der ligger top-of-mind hos kunderne?

Det er spørgsmål som disse, vi arbejder med, når vi udfordrer din brandidentitet. Rejsen starter i udarbejdelse af dine målsætninger og udmunder i en plan for, hvilken målgruppe du skal henvende dig til, hvor du skal gøre det og hvordan du skal gøre det.

Sådan lægger vi en plan for online branding af din virksomhed

En plan for din online branding er langt mere omfattende end et årshjul med hvilke emner, du skal poste om hvornår (misforstå mig ikke, dette er også vigtigt!) Før vi kan udarbejde årshjulet, er der en del steps vi skal igennem.
online-branding

1. Definér dine mål

Som det allerførste skal vi have defineret dine mål. Dine målsætninger er vores målebarometer, som vi bruger, når vi skal evaluere, om brandstrategien har banet den rigtige vej for din virksomhed.

2. Find dit publikum

Vi skal have defineret din målgruppe for dine online marketing-aktiviteter. Her er det vigtigt, at vi skelner mellem “target market” (din overordnede målgruppe) og dit “target audience”, som der kan være flere af, og som kan variere alt efter hvilken marketing-aktivitet vi taler om at søsætte.

3. Valg af kommunikations-værktøjer

Der er mange måder at kommunikere med forbrugeren på, og vi skal tage de værktøjer i brug, som passer bedst til dit publikum. Her får du en række eksempler på kommunikations-værktøjer, vi kunne arbejde med:

  • Betalt anoncering
  • Dialog marketing
  • Direkte salg
  • Visuelt udtryk
  • Online events

4. Valg af kommunikations kanaler

Herefter skal vi have udvalgt de kommunikationskanaler, vi skal tage i brug. Hvilke Sociale Medier passer til din virksomheds brand? Hvordan skal din hjemmeside sættes i spil? Er der fora, som du bør deltage aktivt i?

Hvad er et brand?

“Et brand er et netværk af funktionelle og emotionelle associationer mellem elementer i forbrugerens hukommelse”

Cirka sådan definerede marketingmanden, Giep Franzen, begrebet “brand” i 1998, og jeg synes den defination rammer spot on!

En virksomhed er nemlig ikke lig med et brand. Derimod er et brand noget, en virksomhed skaber hos kunden. Brandidentiteten består af alle de elementer, som får dig, som potentiel forbruger, til ubevidst at tænke på virksomheden.

Når vi skal arbejde med din brandidentitet, er det disse elementer vi sammen skal skabe. Send en mail til kira@goldenpine.dk eller giv mig et kald på 53 69 78 56, og lad os snakke videre om, hvordan vi kan forme et stærkt brand i din virksomheds navn.